Beeld 04
Beeld 04
Bram Bogart, Rouge 2, 2000, gemengde techniek op doek, 32 x 33 cm
Gerard Verdijk, B-62, 1962, olieverf op doek, 170 x 90 cm
Kees van Bohemen, Schilderij no 602, 1961, olieverf op doek, 86 x 122 cm
Henk Peeters, rode vacht, 2004, 30 x 30 cm
Jan Schoonhoven, Ribkarton-doorsnede, 1964, 75,5 x 54,5 cm
Emile Circkens, Structuurreflex, 1975, papier, hout en perspex, 56 x 77 cm
Herbert Zangs, Reliefbild, 1957, dispersieverf op karton, 38,5 x 48,5 cm
Bernard Aubertin,Éclats, Monochrome Rouge, 2011, 70 x 74 cm
Monique Bosman, 2018, detail groot oranje frame_veelkleurig twee zijden, 98,5 x 198,5 x 4 cm
Monique Bosman, 2022_2024 Rommelig papierig frame, papier, verf, lijm, 33 x 37 x 5 cm
holten sallandse heuvelrug 2 MG_9839
Roelie Zanting, Ginkgo explosie, 2021, gedroogde bladeren, doek, 95 x 95 cm
Erwin Zijlstra, Nieuw begin, 2024, installatie van verbrand hout, pigment en hout 220 cm, foto op dibond, 40 x 40 cm
Roelie Zanting, Spel van de wind, 2024/25, gedroogde bladeren, draden, doek, 300 x 125 x 260 cm
Roelie Zanting, 2022 zaadjes voor 2023 wensen, 2023, fine art print op hahnemuhle hemp, 100 x 70 cm

04 Van Informeel via Nul naar nu...

De werkelijkheid als kunst funderen

Abstractie na Cobra

Het vertrekpunt voor Museum EICAS is de Nederlandse Nul–beweging. Nul was vernieuwend voor zijn tijd en bracht – letterlijk – een kantelpunt in de kunst. Nul (nationaal) en ZERO (internationaal) deden afstand van de klassieke, elitaire schilderkunst die tot het eind van de jaren 50 leidend was.

Nul was vooral een reactie die voortkwam uit verzet. Verzet omdat de kunst na de Tweede Wereldoorlog – terwijl niets meer was zoals het was – gewoon doorging op oude voet. De beweging schudt aan het ‘traditionele’ beeld van wat kunst is en  heeft zich – heel tegendraads – over aan het ‘niets’: aan alledaagse objecten, aan kant en klaar gekochte materialen. Kwasten, verf en doek kwamen er nauwelijks meer aan te pas.

Nul-kunst wordt getypeerd door het gebruik van herhaling, serialiteit en monochromie. Elementen die overeenkomsten vertonen met de industrie die onbeperkt gestandaardiseerde voorwerpen produceert. Industriële multiples, serieproducten en ‘objets trouvés’ komen dan ook vaak voor.

De Nederlandse Nul-groep (1960– ca.1965) bestond uit Armando, Jan Henderikse, Henk Peeters, Jan Schoonhoven en herman de vries.

De EICAS Collectie focust op Nulkunst omdat deze een nieuw begin symboliseert. De baanbrekende beweging van toen maakte definitief de weg vrij voor nog altijd populaire kunstvormen als minimalisme en conceptuele kunst.

04 legt een verbinding tussen de informele kunst van de jaren 50, Nul en ZERO in de jaren 60 en 70, en een hedendaagse manier van experimenteren waar de uitgangspunten en werkwijze van het Informele en Nul opnieuw herkenbaar zijn.

Donkere kleuren en zware kwasten met af en toe een kleuraccent. Met onder meer werk van Bram Bogart, Armando, Kees van Bohemen, Rik Jager en Fred Sieger.

Ruimte voor wit, kleur, serialiteit en licht. Met onder meer werk van Armando, Jan Schoonhoven, Henk Peeters, herman de vries, Jan Henderikse en Emile Circkens.

Met onder meer werk van Monique Bosman, herman de vries en in het souterrain: kunstenaarsduo Visualsbynature: Roelie Zanting & Erwin Zijlstra.

 

04 is van 11 februari 2025 tot en met 15 juni  2025 te zien in Museum EICAS, Deventer.