Dolf Verlinden, I LOVE YOU, 2021, hout; acrylverf; olieverf en spanband, per paneel  3437.5 x 3734.5 x 0.7 cm; panelen uitgelegd 412.5 x 448.5 cm (11 x 13 panelen)
Koos Flinterman & Maria Barnas, Over Gaten, 2022, papier, A5, oplage van 50 (genummerd en gesigneerd)
Maria Barnas/uitgevoerd door Douwe Jan Bakker, Speak, Speak, 2018, fotoprints (fotografie Blommers/Schumm)
Albert Van Der Weide, Sterren van de wereld, 2014, foto geprint op kunststof, 99 x 150 cm, [serie van 11]
Albert Van Der Weide, Sterren van de wereld, 2014, foto geprint op kunststof, 99 x 150 cm, [serie van 11]
Dolf Verlinden, I LOVE YOU, 2021, hout; acrylverf; olieverf en spanband, per paneel  37.5 x 34.5 x 0.7 cm; panelen opgestapeld 108 cm
Koos Flinterman, Henry VIII, 2020, acryl en aluminiumfolie op polyprop, 65 x 82 cm

Henk Peeters en anderen

Openingstentoonstelling Museum EICAS vanaf 26 november 2022

De openingstentoonstelling op onze nieuwe locatie is een verrassend en contrastrijk geheel.

De vijf kleinere zalen bieden een beeld van de zeer uiteenlopende mogelijkheden van abstractie.

 

In de vijf kleine zalen is tot en met 12 maart werk te zien van zes kunstenaars:

Rik Jager

Van Rik Jager (1933-2017), die actief was binnen de Informele kunstbeweging uit de jaren 50, zijn tekeningen en schilderijen te zien. Jager was met zijn werk een voorloper van de Nederlandse Nul-beweging. De tekeningen zijn krachtige reflecties op het werk van de Parijse grootheden Pierre Soulages en Hans Hartung. Jager is tot zijn pensionering kunstdocent geweest in Almelo.

Henk Peeters

Van Henk Peeters (1925-2013) is een verzameling ‘staarten’ bijeengebracht. Een hiervan is gemaakt van een synthetisch afro-haarstuk, volgens de nul-methode: kant - en – klaar gekocht in een hierin gespecialiseerde winkel. De ander is als een boa, samengesteld uit papegaaienveren. Henk Peeters was in de jaren 60 medeoprichter van de Nederlandse Nul-beweging. En bleef tot zijn dood een actief woordvoerder van de ze groep.

Dolf Verlinden

Ruimte, ritme en reductie zijn kenmerkende aspecten van het beeldende werk van Dolf Verlinden (1960). Op de vloer wordt de installatie ‘I LOVE YOU’ getoond, bestaande uit 143 paneeltjes. Dit werk kan zich op twee manieren voordoen: als stapeling of als uitgelegde rechthoek waarop dan een cirkel zichtbaar wordt. Het blijft in het midden of dit gestapeld ook zo is. Het is een schilderij dat een lichamelijke handeling nodig heeft, stapelen of uitleggen, om in zijn twee mogelijkheden zichtbaar te zijn.

Koos Flinterman en Maria Barnas

Koos Flinterman (1950), oud-student van Henk Peeters toont een selectie uit zijn ‘gaten’werk. schilderijen over het gat in sculptuur. Reproducties van werken van Barbara Hepworth en Henry Moore zijn hierbij het uitgangspunt.

Maria Barnas is dichter, schrijver en beeldend kunstenaar. Zowel in haar geschreven als in haar beeldend werk onderzoekt ze hoe de werkelijkheid vorm krijgt wanneer we die beschrijven. De vraag of woorden in staat zijn om iets onveranderlijk over te brengen staat centraal. Sputter Fiction is een serie werken waarmee Barnas uitdrukking wil geven aan de potentie van taal. De zwarte, transparante letters van glas vormen de impliciete kracht van een nog niet tot woord gestolde vorm.

Albert Van Der Weide

Albert Van Der Weide (1949), eveneens oud-student van Henk Peeters, toont werk dat het tegendeel is van abstract. Zijn werk nodigt uit tot discussie en ontmoeting. Getoond worden prints van mensen, over de hele wereld gefotografeerd wie allen een afbeelding van een ster vasthouden. Mensen die stralen als een ster.

 

De openingstentoonstelling Museum EICAS is mede mogelijk gemaakt door het Mondriaan Fonds, Prins Bernard Cultuurfonds, het VSB fonds, Stichting Stokroos en het Cultuurfonds Gemeente Deventer.