Transtonations
Daniela Ehemann, Tangozeichnung
Simon Whetham, 2022_10_03_tresorcredits Verena Mayrhofer_MG_8987
Ingeborg Entrop, flowscore #01
Daniela Ehemann, Two and Space
Ingeborg Entrop, flowscore #02
Marcus Appelberg, Folds
Ineborg Entrop, flowscore #03
Peter Aerschmann - SNOWBALL 2023
Peter Aerschmann - VERSCHWINDEN 2022
Simon Whetham, SuccessiveActions
Tanja Isbarn Leaning about listening in process
Tanja Isbarn, Klick sound system detail

Transtonations

23 september tot en met 15 oktober 2023

Zes internationale kunstenaars reflecteren met beeld en geluid op Etude #5 van de Argentijnse componist Astor Piazzolla (1921–1992). Ze zijn daartoe uitgedaagd door de Duitse kunstenaar Tanja Isbarn, die zelf ook werken laat zien.

De term Transtonations verwijst naar verandering en beweging gebaseerd op een muzikale ‘oefening’ (etude). Dit internationale kunstproject zoekt de grenzen op tussen gelijkenissen en verschillen. Tussen autonomie en samenhang. Elke kunstenaar reageert vanuit zijn eigen essentie met zijn eigen technieken. De uitwisselingen - tussen de kunstenaars onderling maar ook met het publiek - staan daarbij centraal.

Het project kent drie fases. De eerste vindt plaats in Museum EICAS in Deventer. Daarna volgen Göteborg en Berlijn. In de grote zaal en in de zaal ernaast zie je diverse werken. Overlappend en parallel aan elkaar ervaar je niet alleen tweedimensionaal of ruimtelijk werk maar ook film, geluidskunst, muziek en tekst waaronder een geluidswandeling.

Deelnemende kunstenaars zijn Marcus Appelberg (SE), Peter Aerschmann (CH), Daniela Ehemann (DE), Ingeborg Entrop (NL), Simon Whetham (UK) en Tanja Isbarn (NL/DE).

30 september 16:00 – 17:00 Lezing over Étude #5 door Dr. Ellie Harding

 

Marcus Appelberg (1990, Karlstad / SE)
materialiteit

Met ‘traditionele’ formaten zoals schilderen en fotografie verbeeldt Appelberg thema’s als geslacht en schoonheid. Appelberg: ‘Ik ben geïnteresseerd in leegte, stilte en isolatie.’ Zijn tweedimensionale werken lijken sculpturaal maar zijn het niet. www.mappelberg.com

Peter Aerschmann (1969, Fribourg / CH)
interactieve virtualiteit

Aerschmann reist de wereld rond op zoek naar fragmenten uit het dagelijks leven. Hij selecteert, isoleert en bewerkt ze tot filmische loops op een ‘virtueel podium’. Aerschmann won diverse internationale awards. Zijn werk is te zien in musea over de hele wereld. www.aerschmann.ch

Simon Whetham (1970, Somerset / GB)
auditieve aandacht

Whetham gebruikt geluid als grondstof voor creatie. Bij het presenteren beschouwt hij de ruimte en de objecten daarin als instrumenten om te bespelen. Whetham heeft een groot aantal onderscheidingen ontvangen voor projecten en installaties. www.simonwhetham.co.uk

Daniela Ehemann (1969, Erlangen / GER)
positionering

Ehemann stelt vraagtekens bij fenomenen als realiteit, identiteit en omgeving. De kunstenaar ontwikkelt haar werken van schets tot grote driedimensionale installaties waarbij de interactie met het publiek centraal staat. Performance is een belangrijk element in haar praktijk. Link naar bio.

Ingeborg Entrop (1970, Dordrecht / NL)
sonische reflectie

Entrop is geïnteresseerd in de aard van plaats, tijd en aanwezigheid. Ze luistert daarom graag op verschillende manieren naar plekken: ze maakt veldopnames van boven- en ondergrondse geluiden, verzamelt locatiespecifieke materialen en zoekt naar lokale verhalen en geschiedenissen. Deze luisterpraktijk resulteert in onder meer geluidswandelingen, video's of partituren, waarin ze een antwoord probeert te vinden op de terugkerende vraag: wat betekent het om ergens te zijn? www.ingeborgentrop.nl

Tanja Isbarn (1971, Berlijn / DE)
tijd

Vragen over tijdsperceptie en het verkennen van ruimtedimensies vormen essentiële elementen in haar werkprocessen. Isbarn: ‘Tijdens het waarnemingsproces ontstaan bepaalde ritmen.’ Groei, beweging en klank worden zichtbaar en nauwkeurig gedocumenteerd. www.tanjaisbarn.com

Isbarn initieert internationale kunstprojecten. Ze brengt makers op internationale podia samen. Ze woont in Nederland en werkt ook vanuit Duitsland.

 

Spreker tijdens Vernissage 23 september Eglė

Eglė Kryžanauskaitė is een mens, (klein)dochter, vriend, huisgenoot, dromer en is toevallig projectmanager bij zusa, werkzaam in een aantal internationale culturele samenwerkingsprogramma's voor culturele managers in de MENA-regio. Eglė heeft een educatieve achtergrond in politieke wetenschappen en kunstmanagement. Ze is alumnus bij de Rijksuniversiteit Groningen en heeft ook geholpen bij het organiseren van de Arts and Cultural Management Conference in 2020. Eglė is benieuwd naar samenwerking en hoe die kan helpen een systeemverandering teweeg te brengen die hard nodig is in de huidige wereld. Ze is geïnteresseerd in de vraag hoe jonge generaties betrokken raken bij het creëren van cultuur.

Eglė Kryžanauskaitė is a human being, (grand)daughter, friend, flatmate, dreamer and happens to be a project manager at zusa, working in several international cultural collaboration programmes for cultural managers in the MENA region. Eglė has an educational background in political science and arts management. She is an alumnus of the University of Groningen, and has also helped to organize Arts and Cultural Management Conference in 2020. Eglė is curious about collaboration and how it can help creating a systemic change that is much needed in the current world. She is also interested how young generations are getting involved in creating culture.