Marena Seeling, Cardboard Construction, 2023, 20 x 57 x 8 cm
Marena Seeling, Cardboard Construction, 2024, 35 x 55 x 18 cm
Marena Seeling, Cardboard Constructions, 2024

Marena Seeling

Het werk van beeldend kunstenaar Marena Seeling (Weurt, 1953) bevindt zich in een spannende transitie. Sinds 2022 is haar werkwijze en materiaalgebruik drastisch veranderd en is er geen weg meer terug.

Zichtbare herkomst
Het zichtbaar maken van herkomst en geschiedenis is tot nu toe een essentieel onderdeel van haar kunstenaarschap geweest. Ruim 40 jaar deed ze verslag van haar waarnemingen naar licht en ruimte in haar geboortestreek bij Weurt, gelegen aan de Waal vlakbij Nijmegen. De foto’s die ze van dit veranderende landschap maakte, plekken die haar dierbaar zijn zoals de elektriciteitscentrale of de bruggen over de Waal, zijn geabstraheerd terug te vinden in haar schilderijen. Een aantal getoonde werken zoals de wandvormen uit mdf gezaagd en beschilderd met olieverf, en de Pools of Light, handmatig geschuurde aluminiumpanelen, vindt zijn oorsprong in deze vroegere werken. We zien markante vormen die zich nog verhouden tot die landschappelijke ruimte.

Vouwbare ruimte
Sinds 2022 heeft ze zich letterlijk bevrijd door de vormen ‘uit het doek te knippen’ en over te brengen op wit karton. Het wisselende licht dat kleur geeft aan het wit fascineert. De inkepingen die ze maakt om het karton z’n ruimtelijke vorm te geven zijn grafische belijningen geworden. Splitpennen en boekschroeven die verder ondersteunen mogen ook zichtbaar zijn. Door de overstap van doek via plaatmateriaal naar ruimtelijke objecten in karton is het alsof je samen met haar in de voorheen gesuggereerde ruimtes stapt en zo dichter bij de essentie van vorm en licht komt. Hiermee schept ze nieuwe ruimte zoals de titel van haar tentoonstelling Space Breathing al aangeeft.

Nieuw idioom
In tegenstelling tot Seelings eerdere werk is haar nieuwe vormentaal vanaf 2022 nauwelijks meer te herleiden. Referenties naar haar geschiedenis en geboortestreek hebben plaatsgemaakt voor vorm- en materiaalstudies die de transitie van tekening naar patroon en bouwplaat en vervolgens ruimtelijk object laten zien. Hiermee ontwikkelt ze een op zichzelf staand idioom en neemt ze afstand door juist voor een sober materiaal te kiezen dat geen geschiedenis kent. Dat werkt bevrijdend. Het materiaal, dat doorgaans gebruikt wordt om inhoud te verpakken, wordt door haar ingezet om inhoud te creëren. Tijdens Voids and Volumes in 2022, een duo-tentoonstelling met Franck Gribling in Locus Solus, Amsterdam, presenteert ze voor het eerst haar Cardboard Constructions. Daarna volgen meerdere tentoonstellingen in binnen- en buitenland.

Space Breathing
De ruimtes in het souterrain van Museum EICAS hebben een heel eigen karakter en zijn zeer geschikt om experiment te tonen dan wel als totaal kunstwerk ingericht te worden. Dat past goed bij het werk van Marena Seeling. We zien haar nieuwste verkenningen, waaronder het gebruik van kleurpigment. Ze onderzoekt verder hoe een aantal vroegere wandpanelen doorklinken in haar nieuwe werk. Seelings werk nodigt uit om rond te dwalen en de werking van ruimte en licht te ervaren.

ZERO
Individueel maakt Marena Seeling de transitie door die ZERO-kunstenaars in de jaren zestig in gang hebben gezet: het reduceren, concentreren en vernieuwen van artistieke vormen en jezelf losmaken van heersende opvattingen. Haar werk transformeert tot de essentie van materiaal, vorm en ruimte en, zoals ze zelf zegt: ‘het stelt wat voor omdat het er is.’ Seeling voelt zich sterk aanwezig in haar werk: ‘Ik ben het filter van al de indrukken en ervaringen die hebben geleid tot het werk dat ik nu maak.’ In dat opzicht heeft ze zichzelf niet zozeer losgemaakt van haar geschiedenis met Weurt maar deze getransformeerd en tot de essentie teruggebracht, ‘uitgepuurd’ in de Cardboard Constructions.