Schilderij voor Bavink
17 juni t/m 17 september 2023
In de gang van Museum EICAS hangt vanaf 17 juni een vierluik van Reinder van der Woude 'Schilderij voor Bavink'.
Het kunstwerk is gelieerd aan de belangrijke Nederlandse schrijver Nescio. Het is een ode aan het personage Bavink dat voorkomt in zowel 'De uitvreter' als 'Titaantjes’. Romans die respectievelijk in 1911 en 1915 uitkwamen.
In de romans probeert Bavink op de Schellingwouderdijk (Amsterdam-Noord) het licht van de ondergaande zon vast te leggen op doek. Een en ander tot letterlijk gek wordend toe omdat het nooit de perfectie bereikte die hij voor ogen had.
De vier doeken met fluorescerende gele cirkels om donkerblauwe vlekken stellen het licht van de ondergaande zon voor. Van der Woude zegt erover: ‘Als je kijkt naar de laagstaande, ondergaande zon zie je fel zonlicht gecombineerd met een donkere schaduwwerking. Mijn schilderij is een weerslag van dat effect. Ik heb het geschilderd in 1990, in een periode dat ik veel van dit soort minimalistisch werk met cirkels maakte. Ik had sympathie voor Bavink. Ik had zelfs de indruk dat zijn personage op Vincent van Gogh was gebaseerd. Hoewel het kunstwerk een nogal megalomaan formaat heeft, vond ik dat Bavink zo’n groot doek wel verdiende.’
Geschilderd in deels fluorescerende acrylverf en in 2020 gerestaureerd en opgewaardeerd door een nieuwe fluorescerende laag op te brengen.
Schilderij voor Bavink is een extra toevoeging op de twee tentoonstellingen # WALK # en Gravend naar de toekomst.
Reinder van der Woude
Reinder van der Woude is in 1950 geboren in Gorredijk (Friesland) en volgde in Amsterdam de Gerrit Rietveld Academie. Zijn werk bestaat uit schilderijen, tekeningen en grafiek.
Gewoonlijk werkt hij in zijn atelier in Amsterdam. Soms ook in een residency verblijf in Callosa in of Onlay in de Morvan. Hij schrijft en maakt ook muziek en films. Zelf zegt hij daarover: ‘Mijn oeuvre waaiert meerdere kanten op. Mijn kunst komt uit mijn leven dat minstens zo veelzijdig is.’
Zijn veelheid aan invalshoeken levert landschappen, sociale taferelen, stadsgezichten, tekstbeelden, fotobeelden, wulpse vrouwen maar ook abstractie op. Toch herken je in elk afzonderlijk werk een Reinder Van der Woude: langs de hele linie is er een best rafelige thematiek. Daarnaast vallen de kleurgevoeligheid, de transparantie, de ironie en de lichtvoetigheid op.
In het besef dat een diepere betekenis vergeefs is maar dat het toch tot zeggingskracht kan leiden, combineert hij lyriek, expressie, concepten, raadsels, humor, verbeelding en spel. Van Gogh, Matisse en Barnett Newman inspireerden hem. Andy Warhol prikkelde hem met zijn Advertisement art. Van der Woude beschouwde advertenties in dagbladen als gemakkelijk te verwerven kunstwerken. Ook deed hij aan Poster art: als alternatief voor galeries verspreidde hij zijn kunstposters in de stad. Titels voor zijn werk ontleent hij vaak aan boek- of songteksten.