01
Uitleg titel 01
De 0 staat voor het vertrekpunt van ons museum: de Nederlandse Nul-beweging en onze eigen collectie. De 1 staat voor nu. Voor onze nieuwste wisseltentoonstelling met verfrissende, hedendaagse kunst waarvoor de Nul-kunstenaars de weg vrij baanden.
01 toont een deel van de Collectie EICAS in relatie met werk van:
- Leo Erb (D, 1923 -2012)
- davidkremers (VS, 1960)
- Roland Kuit (NL, 1959)
- Ronald A. Westerhuis (NL, 1971)
Leo Erb (D, 1923 -2012)
Leo Erb (1923-2012) groeit op in het Duitse Saarland, dicht bij de grens met Frankrijk. Deze omgeving zal later een belangrijke rol in zijn werk spelen.
Erb en ZERO
Erb ontwikkelt in rap tempo zijn zogenoemde lijnschilderingen en lijnreliëfs. Ook stelt hij met grote regelmaat werken tentoon, zoals tijdens de zevende avondtentoonstelling van ZERO in Düsseldorf in 1958. Hij werkt samen met Zero-kunstenaars Heinz Mack, Otto Piene en Günther Uecker. Later distantieert hij zich juist van de ZERO-groep, die naar zijn mening te arrogant werd. Op eigen kracht zet hij het experiment met materiaal en compositie door. Hij schept zijn eigen papier, gebruikt gevonden hout en andere materialen en raakt geïnspireerd door het werk van Yves Klein, Bernard Aubertin en de Nouveaux Realistes die hij vanaf 1961 in Parijs zag.
Erb en Nul
Met een oeuvre – dat zes decennia omvangt – is het onmogelijk om Leo Erb en de Nul-beweging los van elkaar te zien. De kenmerken en kernwaarden van die beweging zijn overal in het werk van Erb te herkennen. Ritmische ordening, repetitie, monochromie en materialen die bijna uitnodigen tot aanraken.
Erb en EICAS
Het werk van Erb is, in tegenstelling tot vrijwel alle andere ZERO-gerelateerde kunst, handmatig, om niet te zeggen ambachtelijk. Veel werk is uitgevoerd op of in papier of karton. Ook is hij een uiterst begaafd tekenaar. Beide eigenschappen deelt hij met de Nederlandse Nul-kunstenaar Jan Schoonhoven. Museum EICAS hoopt in de naaste toekomst in te gaan op een vergelijking van beide oeuvres.
davidkremers (VS, 1960)
davidkremers – op zijn verzoek schrijven we zijn naam en werk in kleine letters – is een gevestigde hedendaagse conceptkunstenaar uit de Verenigde Staten. Geboren in Denver in 1960 groeit hij op in een familie van wetenschappers en brengt veel tijd door in het omliggende berglandschap van Colorado. De grootsheid van die natuur wakkert zijn fascinatie aan voor de aarde als supra-organisme: een gemeenschap van synergetisch op elkaar inwerkende organismen.
Schoonheid
Het werk van davidkremers is vloeiend, organisch en dynamisch, in materiaal, beelddrager, handschrift, vorm en inhoud. Naast bewustwording wil davidkremers de schoonheid van wetenschap tonen. Schoonheid is volgens hem het meest wezenlijke element van onze beschaving. Het openbaart zich ‘als we een plek in ons bewustzijn bereiken waar subject en object samenvloeien’. De verwondering die dan ontstaat wil onze geest steeds in zijn herinnering terugroepen.
Roland Kuit (NL, 1959)
Roland Kuit (1959) is een Nederlands componist en geluidskunstenaar. Zijn artistieke pad kenmerkt zich vooral door de drang om de horizon van de sonische kunst en compositie opnieuw te definiëren. Met zijn installaties, sonische omgevingen en concerten waarbij de nieuwste computertechnieken gebruikt worden, verlegt hij bestaande normen.
Kuit manoeuvreert op het snijvlak van kunst, muziek en wetenschap. Vanaf de jaren 90 introduceert hij de audiokunst in de installatieruimte: de metamorfose van traditionele luidsprekerboxen naar sonische ruimtes. Hij doceert hierover aan de Vrije Academie Den Haag. Zijn werk varieert van experimentele, architecturale installaties tot elektroakoestische performances en composities voor specifieke ruimtes.
Kuit exposeert met verschillende installaties / werken in het souterrain.
Ronald A. Westerhuis (NL, 1971)
Westerhuis (1971) is ontwerper van abstracte sculpturen en landschapskunst. Zijn voorliefde voor roestvrij staal is herkenbaar in de tentoongestelde wandobjecten.
Schipperszoon Westerhuis wordt in zijn jeugd vooral gedreven door rusteloosheid. Als 17-jarige reist hij met een interrail kaart door Europa. In Venetië ontmoet hij een Amerikaans echtpaar dat hem bij hen thuis uitnodigt. Dat vormt het vertrekpunt van een – maar liefst zeven jaar durende – reis waarin hij ook Aruba, Mexico en Azië verkent.