.
Museumkaart vanaf 1 juli bold
Nu te zien: 02
02 Affiche
Bezoek Museum EICAS
Ingang EICAS gesloten juni 2024
.
Museumkaart vanaf 1 juli bold
Steun Museum EICAS
Nulpijl
Museumregister
Logo Geregistreerd Museum met witte rand
Agenda
IJsselbiënnale 2021
Verwacht: Ode aan de verwondering
Ode aan de verwondering
Vacatures
Vlaggenbos: Visuals by nature
Archief
Franck Gribling
Over Museum EICAS
Hegius
Educatie
Eerste workshop
Museumwinkel
Ellen Korth
Bibliotheek
Cover van het boek
Nul- en ZERO-beweging
4
City DNA Deventer
City DNA - Deventer: Lu Xinjian
Roland Kuit
NUL = TAAL
davidkremers
aphondcremer
Leo Erb
leowebwi
Ronald A. Westerhuis
02
Altijd in beweging
Theo Beerendonk, Driehoek rood, zwart en groen, 1967
Audio to data
Portfolio Daniel_vafs gang gang
'Image <> Word'
DJB Paneel d An Ellipsis of the Object
Expositie Frits Grimmelikhuizen
Corona collage nr 016 2021
Gravend naar de toekomst
The Points of no Return Digging Up The Future Mu.ZEE 2021 web
Museumnacht 2023
24 uur Hanze label cirkel
Transtonations
Transtonations
# WALKS #
Z15.13_1005892f_SW
Schilderij voor Bavink
Schilderij voor Bavink
Tentoonstelling Informeel & Readmade
Informeel&Readymade poster def.202303
Ronald de Ceuster
IMG_2559
Nulweek
Logo Nulweek
Verhuizing
Dak EICAS
Openingstentoonstelling Henk Peeters en anderen
Dolf Verlinden, I LOVE YOU, 2021, hout; acrylverf; olieverf en spanband, per paneel  3437.5 x 3734.5 x 0.7 cm; panelen uitgelegd 412.5 x 448.5 cm (11 x 13 panelen)
Takanori Suzuki
Takanori Suzuki Does Zero mean volunteer?
Zomerexpositie 2022
Karina Puuffin
Matter over Mind
Expositie
Virtual Eggs / Schetsen en Verzen
VE 16-01 l berken triplex l 2016 l Koos van der Sloot
Zomerronde: gratis rondleiding
Museum EICAS entreekaartjes
De macht van kunst
Wismar 1: Jan Henderikse
Color – Construction / diptiek 5: Semna van Ooy
Witje serie B: Corrie de Boer
Atelier Franck Gribling
Cirkel: Corrie de Boer
You can lock me, but you can't lock the clock
Ellen Korth
Abundant Emptiness: J.A. Mulder
Untitled: Esther de Graaf
IJssel: Jonas Snijder
THIN AS AIR: Esther de Graaf
J.A. Mulder en Esther de Graaf
Posterontwerp aankondiging IJsselbiënnale 2021
Posterontwerp Museum EICAS preview
Posterontwerp Tegendraads
Posterontwerp IJsselbiënnale in Museum EICAS preview 2021
Beeld

Virtual Eggs / Schetsen en Verzen

25 maart tot en met 22 mei 2022

Duotentoonstelling van Koos van der Sloot en Ton Boelhouwer.

Virtual Eggs

van de Fries Koos van der Sloot (1953 – 2018) is een reeks reliëfs die je gemakkelijk in je hart sluit. Sober. Simpel. Mooi. Van der Sloot heeft, wat hij noemt de kloktijd vervangen door een - met lichtinval verbonden - tijdverloop. Zo maakt hij het begrip ‘tijd’ zichtbaar. De ellipsvorm die daarbij ontstaat is een verwijzing naar een ei. De kernvorm van zijn eerdere werk. 

Schetsen en Verzen

Ton Boelhouwer (1960) woont en werkt in Maastricht en stelt al ruim 30 jaar combinaties van abstracte werken samen. Het schilderen staat daarbij centraal. Alleen niet op het geijkte paneel of doek, maar juist op uiteenlopende architectonische voorwerpen. Non-figuratief. Ritmisch. Driedimensionaal. Zijn werk is in diverse musea in binnen- en buitenland te zien.

Vertolkers

Fred Wagemans, artistiek adviseur en conservator voor deze expositie vertelt waarom hij juist voor deze twee kunstenaars heeft gekozen: "Beiden zijn vertolkers van het Nul-gedachtegoed. De basis van ons museum EICAS. Het werk van Van der Sloot bijvoorbeeld heeft raakvlakken met Jan Schoonhoven. Zoals het gebruik van materiaal, het werken met schaduwen en het ambachtelijke karakter van de werken. Kijken naar zijn werk activeert je zintuigen. Van der Sloot werkt veel met schaduwen die voortdurend veranderen, daar zit ook het element tijd in.

Boelhouwer is een schilder, maar dan niet op het platte vlak maar ruimtelijk. Hij maakt objecten en beschildert deze. Ik ken geen andere kunstenaar die al meer dan 35 jaar zo radicaal, consequent en met precisie werkt. Hij installeert zijn werk ter plekke. Dat maakt het ook zo spannend. Hoe gaat zijn werk zich verhouden tot de werken van Van der Sloot? Daar kan ik mij nu al op verheugen. Wat beide kunstenaars teweegbrengen in de ruimtes en bij de kijkers."